Moet ik de aangifte elk jaar opnieuw doen ?

Na zijn camerabewakingssysteem te hebben beschreven, moet de aangever de naam van één of verschillende (maximum 3) contactpersonen vermelden. 

Deze persoon kan antwoorden op een vraag van de politiediensten om toegang te krijgen tot de beelden of er een kopie van te vragen. Het moet gaan over een persoon die dit soort vragen snel kan beantwoorden. Deze informatie is dus heel belangrijk voor de politiediensten.

Tot slot zal de aangever, alvorens zijn aangifte te valideren, het vak moeten aanvinken om te bewijzen dat hij zijn wettelijke verplichtingen naleeft, ongeacht of het gaat om de verplichtingen voorzien door de camerawet of de verplichtingen voorzien door de GDPR (Europese verordening gegevensbescherming). 

Een aangifte kan niet worden gevalideerd zonder dit vak aan te vinken.

Jaarlijkse validering ?

Opdat de databank van de aangiftes up-to-date zou zijn, is het noodzakelijk dat de aangiftes worden aangepast bij een wijziging van het desbetreffende camerabewakingssysteem (bv. als een camera buiten dienst is, als men deze verplaatst, als men camera’s toevoegt, …). 

De camerawet verplicht de verantwoordelijke voor de verwerking ertoe zijn aangifte up-to-date te houden.

Zodra de aangever een aangifte heeft ingediend, kan hij er steeds toegang toe hebben en de gegevens die hij heeft aangegeven, wijzigen. Hij staat dus zelf borg voor de juistheid van de gegevens die hij aangeeft en voor de bijwerking ervan.

De aangifte moet ten minste jaarlijks worden gevalideerd. In principe zal er een jaarverslag worden verstuurd naar het e-mailadres vermeld in de identificatiegegevens van het formulier.

Indien u vragen heeft over de camerawet, kunt u een e-mail sturen naar camera@ibz.be .

Moet ik de aangifte elk jaar opnieuw doen ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top